Khamis, 21 November 2013

Tuhanlah Yang Mendirikan Gereja-Nya



Aku akan mendirikan jemaat-Ku dan alam maut tidak akan menguasainya. (Matius 16:18)

I will build my church; and the gates of hell shall not prevail against it. (Matthew 16:18)


Dua Fakta Penting Mengenai Gereja;

1. Gereja itu milik Tuhan

Aku akan mendirikan jemaat-Ku  (Matius 16:18)

2. Tuhan akan mendirikan Gereja-Nya

Aku akan mendirikan jemaat-Ku  (Matius 16:18)

-----------------


Seorang pastor sedang memikirkan apa yang perlu dilakukannya untuk membawa pertumbuhan dalam gerejanya setelah beberapa bulan tidak kelihatan pertambahan ahli. Semasa dia memikirkan semua ini, dia pun tiba di gereja dan meletakkan kereta Kancilnya di depan gereja.

Sebaik sahaja keretanya berhenti di hadapan gereja, tiba-tiba Tuhan berbicara dalam hatinya, "Aku akan mendirikan Gereja-Ku."

Pada saat itu juga, pastor itu mula menyedari bahawa gereja itu milik Tuhan, dan Tuhanlah yang akan mendirikannya. Pastor itu menerima perkataan Tuhan itu dengan penuh keyakinan dan tidak lagi risau mengenai pertumbuhan gereja. Dan hairan sekali, gereja mula bertumbuh dan bertambah ahlinya dalam beberapa bulan sejak itu walaupun pastor itu tidak melaksanakan apa-apa acara atau program yang istimewa. Sesungguhnya Tuhanlah yang telah mendirikan Gereja-Nya!


Jikalau bukan TUHAN yang membangun rumah, sia-sialah usaha orang yang membangunnya; jikalau bukan TUHAN yang mengawal kota, sia-sialah pengawal berjaga-jaga. (Mazmur 127:1)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan