Sabtu, 5 Oktober 2013

Rut - Wanita Yang Gigih

Rut (sebelah kanan) bersama ibu mertuanya, Naomi


Rut ialah seorang wanita yang gigih. Dia seorang yang;


1. Berdisiplin - melakukan tanpa penat-lelah

Tadi ia berkata: Izinkanlah kiranya aku memungut dan mengumpulkan jelai dari antara berkas-berkas jelai ini di belakang penyabit-penyabit. Begitulah ia datang dan terus sibuk dari pagi sampai sekarang dan seketikapun ia tidak berhenti." (Rut 2:7)


2. Berdedikasi - menjaga ibu mertuanya

Tetapi kata Rut: "Janganlah desak aku meninggalkan engkau dan pulang dengan tidak mengikuti engkau; sebab ke mana engkau pergi, ke situ jugalah aku pergi, dan di mana engkau bermalam, di situ jugalah aku bermalam: bangsamulah bangsaku dan Allahmulah Allahku; (Rut 1:6)


3. Berdikari - mencari penyelesaian dengan daya usaha

Maka Rut, perempuan Moab itu, berkata kepada Naomi: "Biarkanlah aku pergi ke ladang memungut bulir-bulir jelai di belakang orang yang murah hati kepadaku." Dan sahut Naomi kepadanya: "Pergilah, anakku." (Rut 2:2)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan